4 bier, 1 cola. Anders laat die cola maar

Columns — Gepubliceerd op 27 februari 2013 19:25 door Dominique Pichel

Het is woensdag en dus is er weer een nieuwe column in de serie BlauwWit Hart. Dit keer is het de beurt aan Willem Menting. Gewoon weer op de 'oude' manier - zonder aanleidend bericht, met eigen onderwerp - over onder meer bier, cola en de ledenvergadering. 

Vorige week besloot ik om maar weer eens mijn voetbalschoenen aan te trekken. Voorafgaand aan de training, op die  dinsdag, vond ik een brief van het bestuur van onze voetbalclub op de deurmat. Het betrof een uitnodiging voor een algemene ledenvergadering. Een extra algemene ledenvergadering. Tijdens die bijeenkomst wordt besloten welk bier er vanaf volgend seizoen geschonken gaat worden op de club.

Tijdens het lezen van de brief moest ik denken aan een week eerder. Samen met een aantal huisgenoten stond ik in de kroeg. Zoals gewoonlijk bestelde ik een aantal biertjes. Na een mooie avond, die er op dit moment niet toe doet, belandde ik in bed. Tijdens het lezen van de uitnodiging van vorige week stelde ik mijzelf een aantal vragen, waar ik het antwoord niet direct op wist te formuleren.

Zo kon ik voor mijzelf niet helder krijgen welk bier er geschonken werd in die kroeg waar ik was. Waarom besluit een kroeg een bepaald merk bier te schenken, eigenlijk. Ik kwam wel tot een conclusie. Maar niet op die bewuste vraag. Want het maakt blijkbaar voor de consument helemaal niet uit welk bier er wordt geschonken. Als het gezellig is dan blijft de klant toch wel hangen om een gouden rakker te nuttigen.

Laat ik de ‘zaak’ terugbrengen naar de voetbalclub. Voetbalvereniging De Zwaluw heeft haar leden uitgenodigd om te beslissen welk bier er vanaf de volgende voetbaljaargang wordt geschonken. Zou die kroegbaas zijn klanten ook een uitnodiging sturen om te vragen als het contract van het biermerk afloopt? Of zou die kroegbaas zelf beslissen welk bier het beste is voor zijn bedrijf?

Het is voor een uitbater natuurlijk van belang dat er zoveel mogelijk winst wordt gehaald uit het aantal verkochte pilsjes en andere consumpties. Voor een voetbalclub werkt het dan toch precies hetzelfde? Het is toch helemaal niet van belang wel pilsje het lekkerste is? Bij het belang van de club, dat zoals gewoonlijk voorop staat, moet ook aan mijn mening gedacht worden. Echter is het totaal niet van toepassing of iemand een biertje lekker vindt of niet. Na een aantal pilsjes is het verschil voor de meesten verschil niet meer te merken. 

In de race zijn nu alleen nog maar Hertog Jan en Bavaria. Persoonlijk, zoals je uit mijn column wel gemerkt hebt, maakt het mij niet uit welke van de biermerken volgend jaar door de tapleidingen loopt. De club maakt het blijkbaar ook niet uit anders was er al lang een verantwoorde keuze gemaakt waarbij het belang van de club vooropstaat. 

Reageren? Laat een berichtje op Facebook achter of Twitter naar @vvdezwaluw en/of @WillemMenting.

« ga terug
Aben Reclame Cuijk Autoservice VDB Kapsalon Annemarie Evelien Spar Boere Van Neerven Sport Kersten Assurantiën Bouwbedrijf Kerstens V.O.F.